torsdag den 29. marts 2012

Erfaringer med Web 2.0 i Samfundsfag

Jeg har gjort mig erfaringer med at inddrage Googledocs og Screencast-o-matic i undervisning på mit Samfundsfag B-hold i Nyborg. Min indledende kommentar må være at mine kursister ikke har de stærkeste forudsætning for at bruge it overhovedet - men det viste jeg nu godt i forvejen. Det er langt fra alle, der har bærbar med i undervisningen, og rigtig mange har kun erfaringer med brug af Word og lidt internet (mail, Facebook etc.). Det betød dels, at der skulle bruges ret meget tid på instruktion i programmerne (hvilket var en udfordring for mine egne it-kompetencer), dels at der var en del modstand ("hvorfor skal vi nu det?") og endelig at der gik meget tid med kiksere. Googledocs fungerede dog efter nogle forsøg fint og det vil klart blive brugt i undervisningen fremover. Med hensyn til Screencast-o-matic er jeg nok mere skeptisk. Kursisterne synes at det var sjovt at lave små film over deres computeraktivitet og det lykkedes også fint nok at få dem til at lave både film og lyd omkring et emne, men jeg har bare svært ved at se pointen især med hensyn til lyden: Hvorfor ikke lade kursisterne selv holde oplægget frem for at afspille en fil med lyd? Det forekommer mig at være overflødigt, og at skubbe en sær afstand ind mellem afsender og modtager i en undervisningssituation. Endelig vil jeg sige at arbejde med Screencast-o-matic tager vældig lang tid, hvis produktet skal være værd at vise frem.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar